Retusjering eller ikke? - Naiv kampanje fra aktivisme.no!

1. desember lanserer www.aktivisme.no en kampanje mot retusjering av reklame, dvs. de krever merking av reklame der ansikt eller kropp er retusjert.

Hovedpoenget i deres egen reklamevideo er "Det skjønnhetsidealet som er presentert i reklamen er ikke virkelig".

Dette er en av de mest naive kampanjene i god rødstrømpestil jeg har sett de siste tiårene!  Skjønnhetsidealet er så virkelig som det kan bli, og det er ikke skapt av retusjering.

Å tro at skjønnhetsidealet vil endre seg dersom det kommer krav om merking av retusjert reklame, viser hvor liten forståelse bakmennene, eller la oss si bakdamene, for denne kampanjen har for dagens samfunn.

Ingen store moteaktører vil komme til å lage kampanjer med retusjmerket reklame, men de vil i enda større grad jobbe med modeller og fotografer som klarer å fremstille skjønnhetsidealet uten retusj.  De som ser reklamen vil da vite (pga. merkingen, eller mangelen av den) at det de ser ER ekte, og det man oppnår er ganske enkelt at de som ikke føler de når idealene får stadfestet avstanden til idealet ettertrykkelig.

En annen negativ effekt av merking av retusjert reklame vil være at modellbransjen blir tøffere. Ettersom man ikke kan fikse de siste detaljene i photoshop, må modellene være enda mer perfekte før de får de gode jobbene, og her snakker vi om dramatiske konsekvenser og et press som overgår alt vi har sett til nå.

Det meste av god og troverdig reklame som produseres og brukes i Norge av norske aktører er dessuten i svært liten grad retusjert mhp. kroppsfasong og ansikt.  De norske modellene representerer i svært stor grad et sunt og godt ideal, som de fleste jenter i Norge vil ha godt av å etterstrebe!

Her er noen eksempler på bilder i kategorien mote, som jeg selv har laget - og disse er ikke retusjert, dette er ekte jenter med ekte idealformer:

Modell: Ann Mari Olsen, hårstyling: Chi frisører, makeup: Rolf-Ørjan (meg selv), location: Comfort Hotell Union Brygge

Modell: Martine Gulliksen, styling: Rolf-Ørjan (meg selv)

Modell: Mariann Birkedal (frk. norge), hårstyling: Karin Eiri, makeup: Liv Jansen, styling: Floyd Fashion

Modell: Martine Gulliksen, styling: Rolf-Ørjan (meg selv), kjole fra Floyd Fashion

19 kommentarer

Caroline Holmskau

26.nov.2010 kl.11:32

Tror mange glemmer at ikke all retusjering handler om å gjøre pupper større, hud penere og lår mindre. Like viktig er det og retusjere farger og lys, bakgrunn og fokus.. Om man slutter med det tror jeg det vil finnes svært få bra bilder der ute, dessverre. Ikke minst. Det blir som du sier - veldig krevende for de som jobber som modeller. Helt ufattelig.

Godt innlegg. Ha en super daG!

Solinn Strand

26.nov.2010 kl.11:35

sykt fine bilder. synes egentlig ikke det gjør noe om man retusjerer, bryr meg liksom ikke.

kristinesside

26.nov.2010 kl.12:15

Supert innlegg, enig!

Starlet/ Cat Raven

26.nov.2010 kl.12:22

Hør, hør!

Støtter ditt innspill, Rolf :-)

starlet

26.nov.2010 kl.12:52

Merker meg forøvrig at de i kampanjen benytter en tegnet figur som sin "pin-up- poster girl"...

Betyr det da at de føler et EKTE ansikt ikke kan portrettere deres sak?

Himmel, så mye som var verbalt retusjert i den reklamefilmen...

Håper man tar den med en klype salt.

rolfie

26.nov.2010 kl.13:00

starlet:

Tja... det er mye som ikke stemmer i den kampanjen.

Jeg ser at de har tenkt å løpe rundt med plakater og klistremerker 1. desember og merke ting f. eks. på H&M med retusjert.

Nå har tilfeldilgvis H&M, Lindex, Cubus, Gina Tricot og flere av de andre store merkene valgt modeller som ikke trenger noen retusj, og de bildene som brukes i disse reklamene er minimalt retusjert, om de i det hele tatt er det mhp. figur og ansikt.

At noen av de utdaterte popidolene retusjeres er en sak, men å henge problematikken rundt dette på de store norske motekjedene blir jo en stor vits. Snakker om å bæsje på leggen. Hadde vært morsomt å se f. eks. Mini Anden løpe rundt i Oslo med en retusjert-plakat på magen:-)

Speilvendt

26.nov.2010 kl.20:05

Flotte bilder dette. Absolutt oppnåelige idealer. Ser sunne ut alle ihop.

Jeg ser ditt poeng med at det kommer til å bli et større press på modeller. Men hva skal egentlig gjøres, eller skal vi bare la det være som det er? Jeg vet ikke hva du mener..? Hva synes du om dagens skjønnhetspress? Kan det ha noe å gjøre med samfunnets sex- og kroppsfokus?

rolfie

26.nov.2010 kl.21:45

Speilvendt:

Hva som skal gjøres kommer an på hvordan man definerer problemet - for hva er det egentlige problemet?

Det er noen naturlige drivkrefter som styrer hele utviklingen, og det handler om den gode gamle sexualdriften og ønsket om oppmerksomhet - er du vakker, så får du en rekke fordeler, helt fra barnehagen, gjennom hele oppveksten, og ikke minst når du er voksen og skal ut i yrkeslivet.

I skjønnhet ligger makt, og det er naturlig at ethvert menneske etterstreber denne makten og oppmerksomheten - det er det som er drivkraften bak vår forplantning og rasens overlevelse - vi kan ikke utslette den sterkeste kraften i oss!

Internett, medieverdenen, kjendisindustrien, opplysningsverdene, tilgangen til kunnskap og informasjon... hele samfunnet er lagt til rette for at betydningen av makt basert på utseende og sex blir større.

Dette gir selvsagt noen negative konsekvenser, men det er en naturlig utvikling som justerer seg selv - vi blir også mer bevisste og kunnskapsrike, og jeg tror løsningen er å ikke tabufisere virkeligheten, men å informere og opplyse, helt fra barneskolealderen, om hvordan man må forholde seg til disse kreftene, på samme måte som man lærer å forholde seg til andre regler i samfunnet.

På samme måte som kunnskap og andre personlige egenskaper definerer hvem du er og hva du står for, så gjør ditt ansikt og din kropp det - og man er i realiteten i en konkurranse her på samme måte som man er i en konkurranse om å være smartest, ha den flotteste CVen og de fineste karakterene - det er helt naturlig.

En bevisstgjøring vil kanskje gjøre at flere etterstreber å finne SEG SELV og sitt personlige image ut fra sine faktiske forutsetninger, i stedet for å etterstrebe stereotype skjønnhetsidealer - og så lenge det er en bevissthet og en realisme i å realisere seg selv, tror jeg man vil oppnå en form for fornøydhet og trygghet om seg selv som gir både lykke og selvtillit.

Speilvendt

27.nov.2010 kl.01:26

Problemet er at problemer med dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser har økt i takt med den økte seksualiseringen og kroppsfiksering i samfunnet generelt. Enig? Jeg husker hvert fall da jeg var ungdom, for 10-12 år siden - det var ikke et spesielt stort fokus på kropp og sex. Jeg har snakka med min tidligere lærer, som fortsatt jobber på ungdomsskole, som sier at det er maaaange flere som sliter psykisk med både det ene og det andre. Det MÅ jo ha noe verden vi lever å gjøre.

Det blir litt sånn survival of the prettiest da ;)

Dette bør være obligatorisk emne i skolen. Bevisstgjøring fra tidlig alder - jeg mener barneskolen. Ei jente jeg kjenner på 10-11 ville shave armene sine.. "alle de andre" gjorde det, nemlig. Sykt.

Ole

27.nov.2010 kl.02:36

Enig med du, Rolf. Skrev ca det samme på facebooken min (bare forenklet ned til to setninger).

Det står også i kampanjen at spiseforstyrrelser er den tredje største dødsårsaken eller noe slikt (står ikke spesifisert om det for lite mat eller mye de snakker om, though.).

Problemet er jo at folk har så masse gode idealer, men de gidder verken gjøre research før de starter eller tenker igjennom om det i hele tatt gir det resultatet de ønsker. De skjønner jo ikke at skjønnhet/seriøs er en jævlig stor og seriøs bransje som bryr seg pent lite om hvordan små jenter føler seg.

De må innse at klær is very much a commodity, og eneste grunnen til at du skal kjøpe AKKURAT det merket er branding og kundens ønske om å identifisere seg med akkurat det merket. Ingen har lyst til å identifisere seg med en helt average person.

Also, skjønnhet gir veldig mye mediemakt generelt, uansett hva du driver med. Mener kristin spitznogel skrev en overaskende bra artikkel om dette i Kampanje for ikke så lenge siden i rundt tidene til disse twitter bildene av hun ikke så pene dama i fra Nrk.

27.nov.2010 kl.15:33

Hei, jeg har lyst til å ta 3 enkle ansiktsbilder.. Med eget sminke og hår, hvor mye koster det? Kan du svare til konnerudjenta@hotmail.com

tina

27.nov.2010 kl.16:08

tipper du syter over dette fordi 90% av bildene dine er så nerveretusjerte at det kun er modellene selv og fjortisjenter som syns det er pent. en av de første "modellene" dine har jeg gått på skole med i 13 år - og jeg så ikke at det var henne før etter at noen bemerket det. måkke miste levebrødet ditt vettu.. znork

tina

27.nov.2010 kl.16:11

ps; det er rimelig stor forskjell på å være en flink fotograf og en som er flink til å retusjere. er jo ikke i nærheten av samme greia engang.

rolfie

27.nov.2010 kl.16:15

tina:

Jeg har gjort mye retusj ja, og det kommer jeg til å fortsette med å gjøre, jeg synes det er ganske morsomt å leke med avansert retusj:-)

De jobbene jeg har gjort i motebransjen derimot, har jeg IKKE retusjert. Problemet med kampanjen til www.aktivisme.no er at den rammer feil. Hadde de gjort skikkelig forarbeid ville nok kampanjen hatt en mye mer interessant effekt.

Mitt kanskje viktigste budskap, er at den norske kvinneidealet som den norske motebransjen fremstiller er et sunt ideal, og det er 100% ekte - altså stikk i strid med det kampanjen mot retusj fremstiller;-)

Yuukis.

01.des.2010 kl.14:39

Om dine bilder ikke er retusj så er det ihvertfall extreme makeover, må je si! Jeg vet ikke hva du vil få fram, at de jentene som vi ser hverdag på blader og plakater er som de er.. og at bildene virkleig ikke har blitt retusjert? nå gjør du meg litt forvirret, så det finnes virkelig barbiedukker der ute med pastell hud og perfekt kropp? ikke en minste flekk i hele kroppen? rart, at utvalgte som skal jobbe som modell blir plutselig perfekte etter noen timer jobbing hos photoshop.

ThomasLG

01.des.2010 kl.16:28

Jeg vet godt hvor viktig lyssetting er, teknisk utstyr, og jeg vet godt hvor viktig det er å bruke Photoshop i etterarbeidet, siden jeg selv jobber med det til daglig (i form av grafisk design, webdesign etc). Grunnen til at jeg likevel støtter denne aksjonen, er at den tar opp et viktig tema - nemlig de aktørene som faktisk *manipulerer* virkeligheten til å passe med et skjønnhetsideal. Du må gjerne mene at det er et naturlig skjønnhetsideal, men når ikke engang modellene når opp til standardene, og man må bruke bildemanipulering for å fjerne naturlige rynker, hud, hudfarge etc. tyder det på at noe er feil.

Når man videre setter denne manipuleringen oppimot det FAKTUM at spiseforstyrrelser og andre problemer knyttet til disse idealene blir stadig mer omfattende, er det klart at noe må gjøres. Det kan ikke fortsette slik, da vil vi få en oppvoksende generasjon med spiseforstyrrelser og feilaktige skjønnhetsidealer som holder haugevis med tenåringer og ungdommer nede i gjørma, fordi de aldri vil nå opp til disse usunne og stadig mer ensrettede idealene.

Ellers vil jeg bare si meg enig med det Speilvendt her skriver.

rolfie

01.des.2010 kl.17:48

ThomasLG:

Du har helt rett i at temaet er viktig, og det har jeg aldri sagt meg uenig i, det jeg mener er at kampanjen aktivisme.no kommer med feilaktige påstander, og at merkingen de krever vil være meningsløs - den vil ikke forandre på bildet moteskaperne og reklamen presenterer, tvert imot vil den i enda større grad fremstille uoppnåelige idealer - fordi de er EKTE. Og idealene ER virkelig uoppnåelige for de aller aller fleste, bare en av flere tusen har de egenskapene som skal til for å få være modell for et sterkt varemerke.

Skal vi til livs problemene med kroppsfiksering og press rundt utseende må vi gå til verks på en helt annen måte, og det minste vi trenger er aktivister som løper rundt med falske påstander.

Slik kampanjen til aktivisme.no fremstiller det, er figurene vi ser i reklamen fantasifigurer - men dette er feil. Selv om man retusjerer bort kviser og korrigerer farger, så er personene høyst ekte, og man har ikke gjørt dem lengre, smalere, eller forandret dem på noen måte som gjør dem mer uoppnåelige enn de ville vært om de står rett foran deg - noen reklamer er til og med 100% retusjfrie, slik det jeg har produsert for Floyd eksempelvis.

Jeg kommer snart tilbake med et nytt blogginnlegg, der jeg går litt dypere i materien... følg med:-)

Tyler Durden

01.des.2010 kl.19:19

Husk at skjønnhet er langt på vei kulturelt betinget. Videre kan vi si at skjønnhet er biologisk evolusjonært mye mer aktuelt for kvinner enn menn, mtp at kvinner tiltrekkes hovedsaklig av mannens egenskaper. (YES!, btw potensielt å tilpasse teori til sannhet, og ikke holdbart) Ellers er det også greit å nevne at utseendet har mye å si i noen få yrker, media, men veldig lite å si i utallige andre. eksempelvis: Blir du ansatt i et selskap pga pengene du kan dra inn, prosjektene du evner å lede, altså resultatene dine, eller pga great jawline?

Enig i artikkelen! Spørsmålet om skjønnhetsidealer vs ekte skjønnhet og dybde i mennesker er ikke et spørsmål om retusj eller ei, det er et mye større spørsmål som innebefatter ideologier og tankesett i samfunnet. Vi kan aldri komme oss videre i en materialistisk og konsumerbasert ideologi som kapitalismen vi er i.

Folk må forstå og virkelig lære seg at skjønnhet er noe annet enn det overfladiske vi fokuserer på. Jf kulturelt "stygge" personer som ved personlige egenskaper blir "særegne" og "spesielle." Hvor mange kjendiser har ikke fortalt om hvordan de tidligere var "for stygge," "for tynne," "for lave," etc, til å være "perfekt!" Ergo, overflaten strekker ikke som forklaringsmodell.

Fucoc

30.jan.2011 kl.12:19

Jeg skjønner ikke hvorfor fotografer har så mye imot en liten: "dette bildet er retusjert". Neders i hjørnet på en bilde? Geez...

Skriv en ny kommentar

rolfie

rolfie

37, Drammen

Fotograf og makeupartist uten hemninger. Ekspert på skjønnhet, glad i å sykle, glemmer å barbere meg i fjeset!

Kategorier

Arkiv

Blogglisten
hits