Retusjkrigen og ekte norsk skjønnhet:-)

For å få med dere bakgrunnen for dette innlegget anbefaler jeg at dere leser mitt forrige innlegg:-)

Ungdom mot Retusjert Reklame (www.aktivisme.no) hevder at motebransjen presenterer et uoppnåelig skjønnhetsideal, og at modellene som brukes er manipulerte.

I en diskusjon jeg hadde med noen aktivister som møtte meg på Eger Karl Johan i dag argumenterte de med at modellene i reklamen (til HM, Cubus, Lindex, m.fl.) hadde blitt slanket og at de hadde retusjert/softet hud, dvs. at de er datafigurer som ikke finnes.

Selv har jeg produsert en rekke reklamebilder som brukes både i annonsekampanjer og som butikkdekor rundt i Norge, hvor modellene overhodet ikke er manipulert. Jeg har også gjort jobber med stor grad av retusj, så poenget mitt er ikke at det ikke finnes retusj, men at det blir riv ruskende galt å si at idealet som motebransjen har skapt ikke er ekte - det er like mye skapt av publikum og oss alle, og det er i høyeste grad ekte!

For å gjøre en liten demonstrasjon av det hele gjorde jeg i dag en stunt-shoot med to jenter jeg kjenner litt fra før, som begge har litt modellerfaring, men på mange måter er helt vanlige jenter som du vil kunne møte i gata, akkurat slik jeg fremstiller dem her:-)

I Ungdom mot Retusjert Reklames argumentasjon og blogginnlegg rundt omkring argumenteres det med at det brukes avansert fotoutstyr, avansert lysutstyr i tillegg til retusj, så for å gjøre øvelsen enda mer utfordrende valgte jeg å bruke et rimelig canon-kamera og noen vanlige blitzer som tusenvis av norske hobbyfotografer har i sekken. Jeg lot studiolampene og det dyre Hasselblad-kameraet ligge hjemme:-)

Maria Søby på Høyer/Eger hjalp meg med å finne klær til jentene, Christina Østerhus på CosmoBeauty gjorde hårstyling og Esthetique gjorde makeup. Location var Very Jucy, Very Disco og Malene Birger på Eger.

Bildene er ikke retusjert, dvs. jeg har ikke glattet ut hud eller forandret på noen trekk, men jeg har lekt meg litt i mørkerommet, dvs. det digitale mørkerommet ved å gjøre noen bilder sort/hvitt og lagt på fargefilter.

Jeg synes jentene ser slanke og fine ut, de har flott hud, og er slett ikke ulike bildene vi ser i de store "retusjerte" reklamene... eller hva synes dere?



Moralen er at vi ALLTID vil ha skjønnhetsidealer, og de vil ha stadig større betydning i samfunnet vårt - alle etterstreber oppmerksomhet, kjærlighet og suksess, og vårt utseende og vår identitet er basert på en kombinasjon av vårt fysiske ytre og vårt indre.

Å prøve å tilpasse idealet til alle de som aldri kan oppnå det, er det samme som å ta drømmene fra oss alle, og det å prøve å overstyre den naturlige utviklingen av en kulturs skjønnhetsideal er utopi... beklager Ungdom mot Retusjert Reklame;)

PS: Jeg kommer med mer om dette temaet, følg med:-)

7 kommentarer

ThomasLG

01.des.2010 kl.21:14

Det er mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg kan ikke huske å ha sett at folk argumenterte mot å bruke avansert fotoutstyr og avansert lysutstyr. Det ser jeg heller ingen grunn til, slikt utstyr er nødvendig. Bruk av Photoshop er ikke *alltid* nødvendig, men *ofte.

Men det er ikke det dette handler om. Det handler heller ikke om at det ikke fins vakre kvinner der ute. Det gjør det. Problemet er bare at reklamene reflekterer en ensrettet og urealistisk refleksjon av virkeligheten, der man later som om alle kvinner har perfekt kropp, hvite tenner, perfekte øyne, perfekt munn osv. - mens menn har muskuløs kropp osv (ja, det går faktisk begge veier, om enn i mye sterkere grad ovenfor kvinner).

At dette videre fører til lav selvtillit hos tenåringer og ungdom er ikke til å komme unna. Det er et selvfølge de fleste skjønner uten å ha hverken tatt bilder eller lest forskning. Det er noe man finner ut gjennom sin egen oppvekst, og sin egen omgang med folk rundt seg og den kommersielle verden vi lever i. Da syns jeg det blir litt dumt å late som om dette ikke er tilfellet, at det ikke fins problematiske sider ved dette (selv om du nå måtte mene at det også er positive sider).

Utviklingstrenden i spiseforstyrrelser er det mest graverende. Men har du sett på bloggene og nettby-profilene osv til norske tenåringsjenter? Rosabloggene? Kjøpepresset? Bildene hvor man gjør alt for å etterligne bimbo-modeller? Slikt har vi sett tidligere ja, men NÅ ser vi det mye MER enn før, og i mye sterkere grad. Kommersiell virksomhet har kun profitt for øyet, og en slik utvikling er noe man tjener penger på, fordi det presser penger ut av folk, for at man skal forsøke å tilnærme seg et skjønnhetsideal som blir stadig mer presset inn i trynet på folk. Javisst har det alltid eksistert skjønnhet, men jeg tror aldri vi har fått det presset inn i trynet vårt i like stor grad som nå. Vært på et kjøpesenter før og tenkt over dette? Se på TV. Surf på internett. Gå i gatene. Gå på bussen. Flyet. Det er overalt.

Jeg tror ikke merking av plakater er løsninga, absolutt ikke. Jeg mener det viktigste her er at man setter søkelys på et problem. Men når du angriper disse aktivistenes forsøk på å finne løsninger, blir det litt hyklersk - når man samtidig vet at du ikke er enig i problemet man skal finne løsninger på. Du må først innse at det FINS et problem, DERETTER kan vi diskutere hva vi skal gjøre med det.

Nathalie Dahl Naalsund

01.des.2010 kl.21:29

Ha en fin dag :)

01.des.2010 kl.21:42

Hvor mye koster en shoot+styling for en privatperson? Jeg har veldig lyst til å ta noen slike "modellbilder" engang, men jeg er bare 152 cm og langt ifra vektidealet i modellverden...

rolfie

01.des.2010 kl.21:47

ThomasLG:

Vi er vel ganske enige da? Løsningen er IKKE merking av plakater!

Jeg har aldri sagt at problemet ikke er der - problemet er reelt, og det vil bare vokse fremover, enda raskere enn det har vokst de siste årene.

Dersom vi skal ha noen mulighet til å motvirke de negative kreftene er det aller aller viktigste å ikke holde ungdomen for narr. Vi skal jobbe med bevisstgjøring og kunnskap.

Nettopp derfor blir aktivistenes budskap helt feil, fordi det de gjør er å forsøke å skjule realiteten - nemlig at skjønnhetsidealet er rellt, det er ekte, det finnes, og det vil bare bli sterkere og sterkere.

ada

01.des.2010 kl.21:56

Morsomt å se at du har sletta halvparten av kommentarene. Jeg ler av deg

rolfie

01.des.2010 kl.22:14

ada:

Hvilke kommentarer er slettet? Ingen på min blogg i hvertfall...

rolfie

01.des.2010 kl.22:17

Anonym:

Alle burde prøve å ta bilder der alt er lov, makeup, hårstyling, lyssetting og til og med retusj... man føler seg litt bedre når man ser seg selv i "samme lys" som reklamebransjen bruker;-)

En slik jobb vil normalt koste fra 3500,- og oppover, litt avhengig av hva du vil gjøre.

Skriv en ny kommentar

rolfie

rolfie

37, Drammen

Fotograf og makeupartist uten hemninger. Ekspert på skjønnhet, glad i å sykle, glemmer å barbere meg i fjeset!

Kategorier

Arkiv

Blogglisten
hits